Leuke dingen

Trouwen | First things first

25 januari 2020

Afgelopen jaar was het zover: Mitch en ik gingen op 16 mei trouwen! En zoals dat met clichés gaat… het was oprecht de mooiste dag van mijn leven. (Op plek 2 staat de dag in Tokyo DisneySea en Tokyo Disneyland) Ik had me vooraf wel ingebeeld hoe het zou zijn, je bent er tenslotte zolang en zover in detail mee bezig, maar eigenlijk was het nog mooier, leuker en liefdevoller dan ik me vooraf had kunnen voorstellen. 

Photo by Jorge Jager Photography

Het plannen, bedenken, voorbereiden van de hele dag en alle details die erbij horen kun je zelf zo groots of zo eenvoudig maken als jullie zelf willen. Misschien kunnen onze keuzes jullie helpen bij het vormgeven van jullie trouwplannen.

In dit eerste deel van de reeks vertel ik over hoe jullie de eerste grote lijnen kunnen uitzetten voor jullie mooiste dag.

 

First things first

Hoera! Jullie hebben besloten om te gaan trouwen. Gefeliciteerd! De dag na onze verloving ging bij mij als vanzelf de ideeënmachine in mijn hoofd aan en er moest direct een Pinterest bord komen met jurken, decoratie en taarten.

Je kunt, net als ik, de neiging hebben om direct in de details te duiken, zoals “hoe moet de taart eruit zien”, maar dat is in deze fase eigenlijk nog helemaal niet belangrijk en kan voor onnodige discussies zorgen. Trouwen gaat natuurlijk over veel meer dan het neerzetten van het perfecte plaatje.

Verbinding en overeenstemming met elkaar is in deze fase belangrijk. Schrijf daarom eerst eens afzonderlijk van elkaar op wat je belangrijk vindt op jullie dag en waarom. Prik een gezellig avondje samen en heb bespreek deze punten. Luister naar elkaar en laat het even landen wat de ander zegt. Jullie hoeven niet meteen op een lijn te zitten. Belangrijker is dat alle ideeën in overweging genomen worden en dat jullie uiteindelijk samen keuzes maken. 

Bij ons vond Mitch het belangrijk dat het niet te formeel zou worden, enigszins klein en intiem. Ik vond het belangrijk dat het écht bij ons zou passen, geen onnodige toeters en bellen en dat er genoeg en lekker vegetarisch eten zou zijn.

Photo by Jorge Jager Photography


Budget bepalen

Let’s talk about the money… als het over trouwen gaat is het budget is vaak een onderwerp van discussie. Wat voor de een ‘low budget’ is, is voor de andere een flinke uitgave. Ik las ergens op internet dat de gemiddelde bruiloft € 20.000 kost. Wij vonden dit teveel geld en hebben daarom een aantal elementen van een wat meer ‘traditionele’ bruiloft weggelaten.

Photo by Jorge Jager Photography

Ik denk dat de belangrijkste vraag om jullie budget te bepalen is: Wat vinden we belangrijk en waar gaat dus het meeste geld naartoe? Vinden jullie de trouwlocatie en aankleding belangrijk, of willen jullie juist een hele toffe trouwauto? Of willen jullie extra geld uitgeven aan een hele toffe band/dj?

Als je hier samen over uit bent, kun je al iets beter inschatten wat jullie bruiloft minimaal gaat kosten. The Perfect Wedding is dé website als het om trouwen gaat (no-spon, ik vond het écht heel handig) en heeft een hele handige rekentool om je budget in te schatten. Zij geven een indicatie van de kosten per onderdeel aan, maar dit kun je uiteraard ook helemaal zelf aanpassen. Dit gaf ons echt een goed beeld van wat ons spaardoel moest gaan worden.

Ons budget stelden wij vast met een min – max principe. Wat wij prettig vonden aan het vaststellen van een range is dat je weet dat het sowieso het minimale bedrag wordt. Ons spaardoel hadden we wel ingesteld op het maximale bedrag. Mocht er dan een kostenpost net even wat duurder uitvallen, dan is het geld er wel. Zou er geld overblijven, dan was dat mooi voor de huwelijksreis. Uiteindelijk zijn we precies in het midden van de min-max uitgekomen!


Datum

Het kan zijn dat jullie al jaren een datum in gedachten hebben, de verlovingsdatum X jaar later prikken of gewoon een datum kiest waarop de locatie vrij is. Wat je ook kiest, het is JULLIE dag. Lente, zomer, herfst, winter, in elk seizoen kun je prachtig trouwen, laat je daardoor niet tegenhouden.

Photo by Jorge Jager Photography

Onze trouwdatum werd 16 mei, omdat dit onze jubileumsdatum is. 16 mei 2019 waren wij precies 13 jaar samen. Dit viel op een donderdag.

Voor sommige stellen zou het een beer op de weg kunnen zijn om op een donderdag te trouwen. Bij ons ook, heel even, maar toen realiseerden we ons: het is onze dag, en de gasten moeten hoe dan ook een vrije dag opnemen. Achteraf was het voor niemand een probleem. So don’t worry, jullie plannen het ruim van tevoren dus je gasten kunnen er ruim op tijd rekening mee houden.


Tradities

Rondom trouwen zijn er speciale tradities en deze kunnen per cultuur ook nog weer verschillend zijn. Wat de een hele mooie traditie vindt, kan voor de ander aanvoelen als een ‘moetje’. Kies daarom vooral, en nu komt heet magische toverwoord weer, wat bij JULLIE past.

Photo by Jorge Jager Photography

Wij hebben helemaal niets met tradities. Ik had dus geen boeket en al helemaal niet om te gooien, er werd geen rijst of rozenblaadjes over ons heen gegooid, ik werd niet over de drempel getild (van wat? de hotelkamer? daar sliepen we de avond ervoor ook al), Mitch heeft geen trouwring, ik werd niet weggegeven, Mitch heeft uberhaupt niet om mijn hand gevraagd aan mijn ouders (na 13 jaar moet dat toch wel eens goed zitten?), ik had niet something old-new-borrowed-of-blue, geen hele squad met bruidsmeisjes, geen kouseband en geen blikjes achter onze auto.

En toch was het een prachtige dag. Want het was ONZE dag :-).

Wel hebben we samen de taart aangesneden, waren onze outfits tot op de dag zelf geheim voor elkaar, was mijn jurk wit, spraken we een korte persoonlijke gelofte naar elkaar uit en hadden we een (niet-ingestudeerde) openingsdans.

Doe dus vooral lekker wat jullie een waardevolle toevoeging aan jullie dag vinden.

Photo by Jorge Jager Photography


Planning

Nu jullie een datum geprikt hebben en een inschatting van het budget hebben, komt de planning om de hoek kijken. Er moeten best wel wat afspraken gemaakt worden en zaken uitgezocht en geregeld worden voor deze dag.

Jullie kunnen er voor kiezen om een weddingplanner in de schakelen. Dit kan een professional zijn die waarschijnlijk ook handige contacten heeft en goed kan onderhandelen met leveranciers. Of jullie vragen een bekende (bijvoorbeeld jullie ceremoniemeester) of hij/zij jullie kan helpen met het in de gaten houden van de planning en het regelen van bepaalde onderdelen.

Als jullie zelf de organisatie willen regelen hoef je het wiel gelukkig niet zelf uit te vinden en helpt de tool van The Perfect Wedding je hier enorm mee. Deze geeft per onderdeel aan wat je ongeveer wanneer zou moeten gaan regelen.

Wij (lees: vooral ik) hebben de organisatie eigenlijk helemaal zelf gedaan met hier en daar advies van onze ceremoniemeester en vrienden. Doordat onze bruiloft redelijk eenvoudig qua opzet was, was dit ook wel goed te doen.

Photo by Jorge Jager Photography


Dagindeling

Hoe willen jullie dat jullie dag er uitziet? Of misschien willen jullie wel op meerdere dagen trouwen? Het kan allemaal!

Voor ons was het vrij snel duidelijk dat we een ceremonie, diner en feestje allemaal op één locatie wilden. Dit paste bij onze wens om het simpel en relaxed te houden.

De volgorde hebben we wel een paar keer veranderd, op basis van de gastenlijst. Het allerliefst hadden we iedereen mee laten eten, maar dit was binnen ons budget gewoon niet haalbaar. Het werd daarom: ceremonie – borrel & familiefoto’s maken – diner – taart – feestje. Net na het het taartmoment sloten de avondgasten aan, die daardoor ook van de taart en de donuts konden genieten.

Photo by Jorge Jager Photography


Gastenlijst

Na het budget is dit voor veel stellen een van de moeilijkste onderwerpen. Wie nodig je uit en voor welk dagdeel? Alleen directe familie en close friends? Of de complete familie, inclusief oudtante Agaat die je alleen bij de verjaardag van je ouders ziet, en alle vrienden, collega’s en bekenden?

Voor ons was dit eigenlijk niet zo heel moeilijk, want we gebruikten de regel “Wie zie je graag op je verjaardag?”. Dit maakte de groep al snel vrij select, ongeveer 60 personen. Gelukkig hebben wij vooral gemeenschappelijke vrienden, dat scheelt natuurlijk ook.

De breinbreker zat ‘m bij ons vooral in de verdeling van de gasten. Zonder dat je het wil wordt het toch een soort ‘ranking the friends/family’. Maar zie het ook zo: dat je ze uitnodigt op jullie mooiste dag is ook al heel bijzonder natuurlijk. En zo zien de meeste mensen dit ook, so don’t worry :-).

Kort samengevat hebben het als volgt aangepakt:

1. We maakten een complete lijst met mensen die we (mogelijk) wilden uitnodigen.
2. Vervolgens maakten we een globale dagindeling.
3. Met behulp van de tool van The Perfect Wedding verdeelden we de gasten over de dag.
4. We vroegen offertes op en keken of dit uitkwam met het gekozen aantal gasten.
5. We schrapten en verplaatsten gasten.
6. Nog een keer rekenen.
7. Nog en keer kritisch kijken.
8. Done.

Maak je er vooral niet te druk om, want relaties veranderen: achteraf zullen er ongetwijfeld mensen op jullie foto’s staan die je over een paar jaar nauwelijks meer spreekt en er zullen mensen zijn die je nu niet uitnodigt maar waarmee de band over X jaar veel beter kan zijn. Het is een momentopname.

Photo by Jorge Jager Photography

Daarnaast is er nog het gevoelige punt van wel/geen kids op de bruiloft. Wij vinden de kids van onze familie en vrienden echt superlief en vonden dit best een lastige keuze. Bij rondvraag bij een paar vrienden wilden de meeste de kids liever bij een oppas droppen zodat zij lekker konden feesten. Wij hebben er daarom voor gekozen om van alle kids alleen ons nichtje uit te nodigen, zij was ook ons bruidsmeisje.


That’s it… for now!

Dit zijn eigenlijk de grootste en belangrijkste dingen die je aan de start van het organiseren van jullie bruiloft geregeld wil hebben. Vanaf hier ga je steeds meer de diepte in, zoals thema/sfeer en locatie naar steeds meer details die het extra bijzonder en eigen maken.

Photo by Jorge Jager Photography

Stay tuned voor meer bruiloftinspiratie!

0

Nog geen reacties

Plaats jouw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.