Body & Mind, Leuke dingen

Hooked on Crossfit

13 september 2019

Vorig jaar maart sleepte mijn zusje Henny mij mee naar een proefles Crossfit… en sindsdien ben ik HOOKED! Ik wil hier graag wat meer over vertellen dus daarom: een interview met mezelf over Crossfit!

Men zegt dat als je een Crossfitter iets vraagt over Crossfit, dat diegene dan niet meer stopt met praten. Dus bij deze SORRY voor of GEFELICEERD met het lange artikel! 🎊

 

Bron: Imgflip.com

Vertel eerst maar even wat Crossfit is

Crossfit is een vorm van fitness die weightlifting, gymnastics en endurance met elkaar combineert. Een Crossfit WOD (Workout Of the Day) kan zijn “5 km hardlopen” maar ook “zoveel mogelijk rondes in 20 min van 5 pullups, 10 pushups en 15 squats” of “zo snel mogelijk 3 rondes van 500 m roeien, 12 deadlifts en 21 box jumps”. Het idee hierachter is om je niet te specialiseren in één trainingsvorm, maar juist overall fit te zijn. Dat maakt het ook zo leuk en afwisselend.

 

Hoe vaak sport je per week?

2 tot 3 keer per week 🏋️‍♀️

 

Welke andere sporten heb je eerder gedaan?

Heel vroeger was ik dol op zwemmen totdat ik 9 was en alle haalbare diploma’s (bij onze zwemschool) had gehaald en er eigenlijk voor mij geen doel meer was. Wedstrijdzwemmen was voor oudere kids, dus bleef recreatief zwemmen over. Op die leeftijd leek basketbal leek me erg tof, alleen was dat weer lastig omdat ik geen diepte kan zien.

Later heb ik geprobeerd om van de sportschool te gaan houden, but it didn’t work out 💔. Een paar jaar geleden was ik lekker aan het kickboksen (zaktraining), maar dat leverde mij teveel blessures op.

Yoga vind ik nog steeds heel fijn om af en toe te doen.

 

“The magic is in the movement, the art is in the programming, the science is in the explanation, and the fun is in the community.”
~ Gregg Glassman – Crossfit Founder

 

Waarom dan nu Crossfit?

Ik vind het ook bijzonder, want 2 jaar geleden ging het liefst alle onnodige fysieke inspanning uit de weg omdat ik met een opeenstapeling van hand-tot-schouder-blessures rondliep. Henny kon het niet langer aanzien (geloof ik) en die sleepte me mee naar de Crossfit box. Zelf doet ze al een paar jaar aan Crossfit, dus ze wist dat het me kon helpen.

 

Ook met zo’n blessure cocktail?

Jep, iedereen kan meedoen met Crossfit workouts. Ik was echt bang dat ik niet mee kon doen, zoals met kickboksen uiteindelijk gebeurd was, maar mij als kind ook vaak gebeurd was tijdens de gymlessen door mijn oogafwijking 😔. Ik wilde niet weer ‘die ene loser’ zijn die mocht toekijken in plaats van meedoen.

Het mooie aan Crossfit is juist dat iedereen mee kan doen op zijn/haar eigen niveau. Zitten er bijvoorbeeld squats in de WOD, maar heb je last van je knie? Dan weet de coach altijd een uitdagend alternatief voor jou. Blessures zijn daarom geen probleem en “ik ben nog niet sterk/fit genoeg” is geen excuus om niet mee te doen.

De belangrijkste fout die ik afgelopen jaren gemaakt heb: niet meedoen omdat ik dacht dat het niet kon. Juist door niet te bewegen werden de klachten steeds erger 😯 , want ook de rest van mijn spieren namen hierdoor in kracht af. Ook het geblesseerde lichaamsdeel heeft beweging nodig, maar dan wel afgestemd op de blessure. Dit kun je in overleg met je coach of fysio bepalen.

Ik ben ook nog steeds wel een beetje bang voor blessures hoor, maar ik leer mijn grenzen steeds beter kennen. Dat maakt me zelfverzekerder.

 

Crossfit Open 2019

 

Is het dan niet alleen voor hele fanatieke, fitte en/of gespierde mensen?

Absoluut niet! The positive side effect van Crossfit is wel dat veel mensen het zo leuk vinden dat ze het langere tijd volhouden en daardoor fitter en gespierder worden 💪. Maar dat is alleen maar nice toch?!

 

Ho mevrouwtje, je hebt de vraag van 2 vragen geleden nog niet beantwoord

Oeps, dat klopt! 😇Waarom ik dan nu Crossfit doe… het is echt de eerste sport die ik zolang volhoud trouwens! Ik denk dat dat door verschillende dingen komt, dus heb je even? 😅 Zoals ik eerder al vertelde vind ik de toegankelijkheid heel prettig, maar ook de community, de afwisseling, de competitie met mezelf en stiekem zijn de kosten ook wel een motivatie…

 

De ‘community’, dat klinkt een beetje sekte-achtig? Vertel!

Haha dat is het stiekem ook hoor, je moet een inwijdingsritueel doen 👽 en dan… nee grapje, dat is het absoluut niet! Het is gewoon ontzettend gezellig en leuk. Crossfit boxen, althans de onze, organiseren naast de WOD’s regelmatig leuke events voor leden zoals een BBQ, High Tea of iets sport-gerelateerds zoals een spikeball toernooi of een workout op het strand ☀️🌊. Het hoogtepunt van het jaar is altijd de gezellige afsluiter van de Crossfit Open met muziek en lekkers!

 

Crossfit Open 2019

Foto door: Remco van den Braak | Fotostudio 87

Wait a minute… de Crossfit Open?

Tijdens de Open kunnen Crossfit atleten van over de hele wereld 🌍 meedoen om zich te kwalificeren voor de Crossfit Games (wereld kampioenschap voor eindbazen). Iedereen mag hieraan meedoen, jij, ik, je vader/moeder, als je maar ingeschreven staat bij een Crossfit box en je aanmeldt natuurlijk. Iedereen hoort er gewoon bij! Dit creëert een toffe lokale maar ook een wereldwijde community. Na de Open sta ik toch maar mooi even zoveel-honderdduizendste op de wereldranglijst, haha! 😆

Lijkt het je tof op mee te doen? Dit is je kans!
Vanaf 10 oktober start de Crossfit Open weer! Schrijf je nu in

 

Maakt zo’n wedstrijd je niet extreem competitief?

Ja, maar alleen met mezelf! Als je mij 2 jaar geleden had verteld dat ik mee zou doen aan ‘wedstrijden’ had ik je schaapachtig aangekeken 🐑 want ik haat peer pressure (nog steeds). Maar dit gaat niet om een ander, dit gaat om mijzelf. Over hoe ik 2 jaar geleden nog pijn had bij het tillen van een simpele tas vol boodschappen en hoe ik fysieke belasting het liefst uit de weg ging. Maar door support van mijn zusje, de fysio, de coaches en de leden van de box en door te zien dat angst maar angst is 💁‍♀️, durf ik dit soort challenges nu voor en met mezelf aan te gaan. Het is kicken om mijn eigen nieuwe grenzen te verkennen en te verleggen 🤩.

 

Hoe weet je dan waar je grens ligt?

Na iedere workout (ook buiten de wedstrijden om) kun je je scores loggen in een app. Wij gebruiken Beyond the Whiteboard in onze box. Door dit te doen kun je zien wat je vorige keer gedaan hebt en kun je aan de hand daarvan je nieuwe doel stellen. Ook zie je hoe je in de loop van de tijd je scores hebt verbeterd.

De app beloont je ook voor je prestaties trouwens. Als je een persoonlijk record hebt gehaald krijg je een tof vlammetje 🔥achter je score, als je een workout als voorgeschreven uitvoert koppelt de app een level met bijbehorend dier 🦁aan je score én de app houdt bij hoevaak je een bepaalde beweging dat jaar hebt gelogd. Met dat laatste kun je in-app batches behalen en ik, als sticker-gevoelig persoon, vind dat helemaal geweldig 😇.

 

Je zei nog iets over de kosten, what about it?

Een abonnement op Crossfit kost al snel 70 euro per maand voor 10 credits. Het klinkt misschien een beetje gek, maar doordat de abo’s wat duurder zijn dan bijvoorbeeld een abonnement bij de sportschool, hecht ik er ook meer waarde aan. Ik heb 10 credits per maand en doordat het ‘waarde’ heeft wil ik die graag optimaal benutten, maar ook allemaal opmaken.

 

Waarom is het duurder eigenlijk?

De lessen worden in meestal in kleine groepen gegeven. Bij ons maximaal 12 personen. Hierdoor krijg je meer persoonlijke begeleiding dan bij bijvoorbeeld een groepsles in de sportschool. Dit is ook wel belangrijk, want de juiste techniek is erg belangrijk om blessures 🤕 te voorkomen. Helemaal met de hoge intensiteit waar we soms op trainen. Een goede Crossfit coach zal hier altijd op letten. Eigenlijk zit de begeleiding tussen een groepsles en personal training in, dat klopt qua prijs dan ook wel denk ik.

Verder zijn de coaches speciaal getraind en gecertificeerd door Crossfit zelf, dit kost natuurlijk ook wat.

 

Crossfit Open 2019

 

Op internet lees je veel over dat Crossfit toch wel blessure-gevoelig is. Wat is jouw ervaring?

Beetje eens en beetje oneens eigenlijk. Zoals ik eerder al vertelde is iedere workout te schalen, dus zou je het tot een minimum kunnen beperken als je je grenzen kent. Daarnaast houden de coaches je ook wel in de gaten, maar voorkomen doe je het natuurlijk nooit helemaal.

Ik las ergens dat bij Crossfit het gemiddelde op 2,1 blessures per 1000 trainingsuren ligt. Ter vergelijking, bij hardlopen is dit 18 per 1000 trainingsuren 😮. Ik weet de verdere details van dit onderzoek niet, maar als ik eerlijk ben ken wel veel mensen die problemen hebben met/door hardlopen…

Zelf heb ik afgelopen februari (2019) na bijna een jaar trainen, een slijmbeursontsteking in mijn schouder opgelopen. Behalve dat het enorm veel pijn deed (huilen!), schrok ik er ook best wel van, ik was namelijk net lekker bezig. Achteraf gezien had ik beter naar m’n lichaam moeten luisteren, want die had de grens allang vooraf aangegeven 🤭 . 

 

Kon je toen niet trainen?

Jawel hoor, ik had prima kunnen trainen, want dan maakt de coach gewoon een WOD voor me waarbij ik die arm niet gebruik. Alleen durfde ik niet zo goed en ik had de eerste week ook wel erg veel pijn.

Na een week ben ik na overleg met mijn fysio voorzichtig weer (aangepast) gaan trainen, en pas na 3 weken weer heel voorzichtig mijn schouder gaan belasten. 

💡Belangrijkste wat ik hiervan geleerd heb is dat je lichaam het wel echt aangeeft als je te ver gegaan bent, dat je daar dan ook naar moet luisteren, dat pijn ook weer over gaat (klinkt logisch, maar zo voelde het mentaal even niet), dat je prima om je blessure heen kunt sporten en dat een goede fysiotherapeut heel erg belangrijk is.

 

Okay daar haak ik nog even op in en dan ronden we af hoor 😜 Je noemde je fysio eerder ook al even. Wat is zijn rol in het verhaal?

Stukje historie: Al sinds mijn 17e loop ik af en aan bij verschillende fysiotherapeuten en steeds hielp het tijdelijk, tot er weer een ander kwaaltje te kop op stak. Vandaar ook de blessure-cocktail waar ik mee rondliep. 

Maar toen had (wederom) mijn zusje een goede fysio gevonden: Tim! Ik was wat sceptisch geworden door de vele fysio’s/manuele/osteopaten die ik ondertussen al gezien had. Ik kwam er in de eerste instantie voor mijn handklachten en toen hij mij vroeg naar wat ik wilde bereiken zei ik “verbetering”. Hij ging zelf voor “pijnvrij”. Ik zei dat ik dacht dat dat niet meer kon. 

Maar dat kon dus wel 🎉 Ook nog na 15 jaar. Als je er maar de tijd voor neemt en naar de hele keten kijkt (ipv lokaal). Mijn handklachten kwamen namelijk voort uit een reeks andere klachten die niet opgepakt waren door andere fysio’s, omdat ze na ongeveer 9 behandelingen stopten omdat dit niet zo goed is voor de ‘behandelindex‘. Dit laatste gebeurt helaas vaak en ik raad iedereen aan om daar alert op te zijn. Stop pas als je klaar bent en niet eerder.

 

Maar wat deed ie nou?!

O ja dat was de vraag 😊. Ik kreeg iedere sessie nieuwe oefeningen, waar we creatieve namen voor bedachten zoals ‘het vrijheidsbeeld’, en hij gaf me praktische tips voor tijdens de Crossfit workouts. Eerst gericht op mijn handspieren en pols, toen dat verbeterde zijn we naar mijn armen, schouders en houding gaan kijken. Zijn collega Laurens plakte speciaal tape op mijn rug om mijn houding tijdelijk te corrigeren. Hierdoor was ik steeds een paar dagen pijnvrij in mijn schouders/rug en werd ik me steeds bewuster van wat klachten verergerde of juist verminderde.

Door de combinatie van een jaar lang goede begeleiding bij de fysio en krachtopbouw in de box heb ik enorme sprongen gemaakt en zijn mijn handen pijnvrij 💚. Verder weet ik heel goed waar ik op moet letten bij de bewegingen en wat mijn ‘zwakke plekken’ zijn. Mijn schouder- en armspieren zijn door de jaren heen wat verzwakt en hebben meer kracht nodig. Dit heeft gewoon training en dus tijd nodig.

 

Crossfit Christmas WOD

Foto door: Remco van den Braak | Fotostudio 87

Laatste vraag: Wat is je favoriete WOD?

Iets waarbij ik niet teveel hoef na te denken, met verschillende bewegingen en waarbij ik compleet kapot 😵 ben na de tijd… oh en niet te kort, langer dan 10 minuten, sowieso.

Recent voorbeeld:
As many rounds as possible in 15 min.
– 5 min Pull-ups (banded)
– 4 min Turkish Get-up
– 3 min Burpee Box Jump over
– 2 min Hanging Knee Raises
– 1 min Row Calories

Of de jaarlijks terugkerende WOD Murph:
Run 1 mile – 100 Pull-ups – 200 Push-ups – 300 Air Squats – Run 1 mile
(deze nog nooit helemaal gedaan hoor, mijn max was 3/4 van wat hierboven staat)

 

Dat was het dan! Als je helemaal tot hier gekomen bent: Congrats, als je dit kunt, is een Crossfit WOD een eitje 😉. Just Do It. Enzo. Bye!

 

4+

Nog geen reacties

Plaats jouw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.