Recepten & Voeding

Hoe ik extra groente naar binnen smokkel

11 januari 2020

Afgelopen week had ik een challenge voor mezelf gesteld: ik wilde 500 gram groente op 1 dag eten. Eerst dacht ik: easy peasy, maar uiteindelijk merkte ik dat ik dit goed moest plannen en eigenlijk bij iedere maaltijd groente moest eten om dit haalbaar te maken.

Is het gelukt? Jazeker! Afgelopen woensdag at ik 600 gram groente. 

Was het lekker? Ja, maar niet voor iedere dag, haha.

Wist je dat de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groente 250 gram per persoon is? Heb jij moeite om dagelijks zoveel groente te eten? Dan heb ik een aantal tips om meer groente je eetpatroon binnen te smokkelen.

Meer_Groente

Tussendoortjes

Grijp je bij trek in een tussendoortje al snel naar een cracker, koekje of iets vergelijkbaars? Verwissel dit ook eens voor worteltjes, rauwkost, cherrytomaatjes of komkommer. Vind je dit saai? Dip het dan in bijvoorbeeld hummus! 

Lunch

Het makkelijkst om bij lunch extra groente te eten is door voor een salade te kiezen, dat tikt lekker aan. Maar als je liever een broodje eet, kun je deze natuurlijk met extra groente beleggen. Tomaat, komkommer, gegrilde paprika/aubergine/courgette/venkel, augurk, radijsjes, avocado… of voeg sla of andere groende bladgroente, geraspte wortel/bietjes toe aan je broodje. Extra lekker: Combineer het met wat geraspte kaas en (nog meer groente) groentekiemen.

Je kunt natuurlijk ook een lekkere (eier)wrap maken en die vullen met groente!

Avondeten

Uitgaande van een Hollandse maaltijd met groente, vlees(vervanger) en aardappels (gekookt, gebakken, oven, whatever), kun je ervoor kiezen om wat minder vlees(vervanger) en/of aardappels te eten en wat meer groente op te scheppen. Een ander idee is om 2 soorten groente serveren, dat maakt het wat gevarieerder qua smaak.

Wanneer je pasta, wok, curry of andere samengestelde maaltijd eet doe je eigenlijk hetzelfde: je kiest voor iets minder vlees(vervanger) en mikt er extra groente in. 

Meer_Groente_curry

Als je zelf je pastasaus maakt weet je ook zeker dat er veel groente in zit. Het meest gangbaar is een saus op basis van tomaten, maar heb je wel eens pastinaaksaus geprobeerd?

En natuurlijk kun je ook soep maken op basis van groenten en en daar nog extra groenten aan toevoegen als vulling. Hiermee kun je ein-de-loos varieren! Ik maak graag pompoensoep, paddenstoelensoep, courgettesoep of bloemkoolsoep.

Of: serveer een side salad of rauwkost bij de maaltijd = ook lekker.

Ontbijt

Groente als ontbijt, dat is voor de meeste mensen het moeilijkst. Het gemakkelijkst is om een smoothie te maken waarbij groente de basis is, bijvoorbeeld met spinazie en rode bietjes (dit is mijn lievelingssmoothie trouwens)

Maar wat dacht je van havermout met geraspte wortel en kaneel? Boterham met kaas, tomaat, komkommer en kiemen? Cracker met avocado? Of…

Bananenpannenkoekjes met spinazie!

Boodschappen voor 1 persoon:

1 banaan
2 eieren
30 gram spinazie
3 eetlepels havermout
+ wat je het liefst op een pannenkoek eet :)

Meer_Groente_pannenkoeken

Let’s cook!

1. Gooi alles in de blender, foodprocessor of staafmixerbeker. Mix alles goed door elkaar.
2. Verwarm een koekenpan met een beetje olie of boter.
3. Doe de helft van de mix in de pan.
4. Draai de pannenkoek om als je ziet dat de bovenzijde beetje droog wordt. Mijn ervaring is dat de pannenkoeken nooit echt heel stevig zijn, dus voorzichtig met omdraaien :)
5. Bak de andere kant van de pannenkoek ook nog even.
6. Haal de pannenkoek uit de pan en bak de andere helft van de mix.
7. Als je 2 pannenkoeken klaar zijn, kun je er nog wat overheen doen om het EXTRA lekker te maken. Ik deed er vandaag een verkruimelde rijstwafel op met maple syrup, maar ik vind dit ook heel lekker met brie, pindakaas, alleen stroop of warme appel. 

Enjoy!

Okay leuk, maar waarom zou ik dit doen?

Goeie vraag! Groenten zijn gewoon f*cking gezond! Ik kan nu een lap tekst copy-pasten, maar het voedingscentrum kan dit prima uitleggen: KLIK!

Kortom: Eat the rainbow and shine!

0

Nog geen reacties

Plaats jouw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.