Body & Mind

Hardlopen ~ mijn hardloop-love-story

27 augustus 2015

Vorig jaar, tijdens onze vakantie in Stockholm heeft Mitch me gevraagd… of ik met hem wilde hardlopen. Twijfelachtig zei ik ja en voor ik het wist stonden we in een Zweedse sportwinkel hardloopschoenen en -kleding uit te zoeken ?. 

Hardlopen-5605

De volgende ochtend moest ik er direct aan geloven. Het was een beetje fris buiten en ik had eigenlijk geen idee ‘hoe het werkte’. Na een rondje van ongeveer 2 km had ik een hoofd als een tomaat en was ik compleet buiten adem maar dat kon me niet zoveel schelen, ik was trots op mezelf. I finally did it! ?

En nu zijn we bijna een jaar verder! Ondertussen heb ik veel geleerd over het hardlopen zelf, maar ook over mijn eigen kunnen en grenzen. Ik had nooit gedacht dat ik dit zou kunnen, leuk zou vinden of überhaupt zou gaan doen! 

Mijn nieuwe bff Evy

Eenmaal weer thuis ging ik op zoek naar hoe ik het hardlopen rustig kon gaan opbouwen. Evy Gruyaert heeft een hardlooptraining samengesteld waarmee je in 30 lessen leert om 5 km aan een stuk te kunnen hardlopen. Bij mijn eerste rondje hardlopen had ik echt geen idee wat ik aan het doen was. Het leek me daarom handiger en gezelliger om met Evy te gaan lopen.

Om te kunnen hardlopen met Evy heb je de ‘Hardlopen met Evy‘ app nodig. Met deze app begeleidt Evy je iedere les, geeft ze je tips en moedigt ze je aan. Evy gaat uit van intervaltraining, waarbij je hardlopen afwisselt met wandelen.

In les 1 loop je 10 minuten hard en wandel je ook 10 minuten. Dit is hoe mijn eerste Evy les eruit zag:

hardlopen_deel1_evyles1

Na deze les dacht ik echt: HOE ga ik ooit die 5 km halen?!? maar het voelde wel fantastisch dat ik zomaar even 2,7 km had gelopen! Zoals je aan de golfjes kunt zien liep ik steeds een stukje hard (piek) en daarna mocht ik weer wandelen (dal). Inmiddels ben ik bij les 22 en deze les zag er zo uit:

hardlopen_deel1_evyles22

Tada! Daar was ie dan ineens, de 5 km! Ik had m al eerder bijnaaa aangetikt, maar dit keer was het me echt gelukt. Bij les 19 liep ik al eens 6 km, maar dat was niet binnen de gestelde Evy-lestijd dus dat telde niet helemaal.

Iedere 3 lessen verandert het schema een beetje, waarbij Evy je steeds meer hardloopminuten geeft en steeds minder wandelminuten. Hierdoor leer je om het steeds beetje langer vol te houden, en uiteindelijk kun je dan bij les 30 5 km aan een stuk hardlopen. Dit zie ik nu nog niet zo zitten, want ik ben nu nog zooo ontzettend blij met m’n wandelpauzes… maar ik luister gewoon braaf naar Evy, dan zal het vast wel lukken!

Mijn eigen ritme

Hardlopen met Evy gaat ervan uit dat je 3x per week gaat hardlopen. Dit heb ik in het begin gedaan, maar mijn spieren vonden dit niet zo’n goed idee. Ik vind het belangrijk om goed naar mijn lichaam te luisteren, dus ik besloot het wat rustiger aan te doen. Zoals ik in mijn blogpost over doelen stellen schreef is daarom mijn doel om minimaal 1x per week hard te lopen.

En zelfs 1x per week red ik niet altijd. Vind ik dit erg? Nee, ik ben niet meer zo streng voor mezelf. Met meer zelfcompassie zit ik veel lekkerder in mijn vel en dat vind ik veel belangrijker. Als ik geen tijd of geen zin heb of wanneer het bijvoorbeeld giet van de regen, ga ik mezelf niet (meer) forceren om toch te gaan hardlopen (hardlopen met een paraplu ☔️ lijkt me sowieso erg onhandig). Zo blijft het leuk voor mezelf en doordat er geen druk op zit loop ik af en toe ook 2x in de week. Gewoon omdat ik daar dan zin in heb.

Hardlopen-collage01a

Mijn hardloop momentje

Wat ik zo leuk aan hardlopen vind is dat ik het waar en wanneer ik maar wil kan doen. Hardloopkleding aan en rennen maar! Binnenkort gaan we op vakantie naar Japan en ik wil heel graag in Osaka, Kyoto en Tokyo een stukje hardlopen.

Verder geeft het, net als meditatie, een bepaalde rust in mijn hoofd. In het boek ‘Running Buddha‘ heb ik gelezen dat dit komt doordat je zo gefocust bent op het lopen en eventueel de muziek, dat je al je energie gebruikt voor het hardlopen. Doordat je hoofd moe is, is je gedachtenstroom na het hardlopen een stuk rustiger. Daarnaast komen er ook allerlei geluksstofjes vrij in je hersens doordat je lekker in beweging bent. Hierdoor heb ik na het hardlopen energie voor 10 en krijg ik ineens veel meer gedaan! Zoals dus ook vandaag bij het schrijven van dit blogbericht. 

Hardlopen-5599

Trots

Als je mij vorig jaar had gezegd dat ik nu 5 km in 35 minuten zou kunnen hardlopen, had ik je heel hard uitgelachen. Als het goed is kan ik straks zelfs 5 km aan één stuk lopen! Ik heb mezelf verbaasd in wat ik kan en daar ben ik best wel trots op. 

Wil je heel graag hardlopen maar durf je niet zo goed of weet je niet waar je moet beginnen? Bedenk je dan dat ik het ook niet wist, maar gewoon ben gaan doen. Ik hoop dat mijn verhaal je misschien net dat laatste beetje motivatie geeft om ook te gaan lopen. Ook jij kunt en verdient het!

 

Special thanks voor Mitch die op zijn vrije zondagochtend om 8 uur zijn bed uit ging om foto’s van mij te maken.

Dit bericht bevat een affiliatie link. Hiermee beloont Bol.com mij met een kleine vergoeding voor het doorlinken naar hun website wanneer jij daar een iets koopt. Don’t worry: Je betaalt niets extra’s. Op deze manier kan ik leuke blogberichten blijven schrijven! Alvast bedankt.