Body & Mind

Doelen stellen ~ I ? kleine doelen

25 juni 2015

Doelen-baymaxVandaag stel ik jullie voor aan mijn ‘Great Idea’ boekje! (Het boekje zegt:”HOI!”) Hierin staan ideetjes voor blogartikelen en dingen die ik graag wil gaan doen.

Ik hou er namelijk van om mezelf uit te dagen. Twee jaar geleden deed ik bijvoorbeeld mee met de Vegan Challenge en vorig jaar ging ik voor een maand Suikervrij. Ik haal heel veel plezier uit het stellen van dit soort (kleine) doelen en ook nu heb ik weer 3 leuke doelen voor mezelf gesteld. Voor wie nieuwsgierig is naar het wat, hoe en waarom, lees vooral verder!

Kleine en grote doelen

Vroeger ging ik voor grote, ambitieuze doelen. Vooral om me te bewijzen tegenover de rest van de wereld. Niet zo’n heel goed idee kan ik je vertellen, want het kostte me erg veel energie en leverde weinig op. Vooral niet nadoen dus :). 

Doelen-meditatie

Mediteren met Headspace

Wat voor mij juist wel goed werkt is het stellen van kleinere doelen, vaak als een soort van experiment. Bijvoorbeeld: Ik ben benieuwd naar wat het met me doet als ik de dag begin met minimaal 10 minuten mediteren. Mijn eerste doel had ik gesteld op 10 dagen. Na die 10 dagen beviel het me eigenlijk wel goed en ben ik ermee doorgegaan. Vandaag zit ik zelfs al bij dag 57!

Dit soort doelen kosten me weinig moeite om op te pakken. Het mediteren kost me bijvoorbeeld maar 10 minuten van mijn tijd en het is gewoon leuk om te zien of ik zoiets kan volhouden en wat het met me doet. Zoals Merel van De Groene Meisjes het zo mooi zegt: “Ik ben gewoon benieuwd of ik het kan“. Het gaat dus niet om een zo perfect mogelijk eindresultaat, maar (omdat clichés meestal waar zijn): De reis er naartoe is het meest leerzaam.

Je kunt dit soort kleinere doelen ook gebruiken om uiteindelijk een groter doel te bereiken. Hiervoor breek je je uiteindelijke doel op in kleinere, makkelijker te behalen doelen. Je wilt bijvoorbeeld 3x per week naar de sportschool. Voor sommige mensen werkt het prima om direct 3x te gaan, maar ik ken ook veel mensen (zoals ik) die er dan na 2 maanden weer mee ophouden. Voor mij is zo’n verandering gewoon te groot en werkt het dus beter als ik begin met 1x per week en dit na bijvoorbeeld een maand opbouw naar 2x en daarna 3x. Zo bereik je dus je uiteindelijke doel, alleen duurt het ietsje langer voordat je er bent, maar waarschijnlijk wel met een duurzamer resultaat!

Mijn nieuwe doelen
Doelen-hardlopen

Mijn hardloopschoenen!

Ongeveer 7 weken geleden heb ik 3 nieuwe doelen gesteld:
1. iedere dag minimaal 10 minuten mediteren
2. 1x per week yoga
3. 1x per week hardlopen met Evy

Nou niet zo moeilijk toch? Toch sla ik heeeel soms een ochtend mediteren over, maar dan heb ik er de volgende ochtend wel extra veel zin in, haha. Ook yoga en hardlopen is er afgelopen week bij in geschoten omdat ik mijn teen had gekneusd (de tafel stond in de weg).

Juist doordat mijn doelen kleiner zijn, merk ik dat ik minder streng voor mezelf ben als ik een keer oversla en dat de drempel om het weer op te pakken niet zo hoog is. Het ‘moeten van mezelf’ is weg, ik heb er juist ontzettend veel plezier in en dat is voor mij een hele verademing.

Gewoon doen

Je kunt gaan zitten tobben op de bank of je wel of niet gaat sporten, boeken lezen over stoppen met roken, twijfelen of je wel of niet een maand zonder vlees/vis/suiker/televisie/etc. kunt of jezelf tegenhouden omdat je denkt dat je niet kunt tekenen. Uiteindelijk schiet je daar niets mee op en weet je daarna nog steeds niet of je het kunt. Als ik in zo’n bui zit, dan denk ik altijd aan ‘Panic Station‘ van Muse:

You won’t get much closer
Until you sacrifice it all
You won’t get to taste it
With your face against the wall
Get up and commit
Show the power trapped within
Do just what you want to
Now stand up and begin

Yes, begin! Dit is hoe ik begin: Ik schrijf mijn doelen op in mijn ‘Great Idea’ boekje en breek het eventueel op in kleinere doelen. Ook bedenk ik wanneer ik het ga doen, voor hoe lang en eventueel hoe laat. Doordeweeks wil ik bijvoorbeeld mijn yogales doen en in het weekend ga ik hardlopen.

Als ik nieuwe doelen heb bedacht, denk ik dat ik het voor altijd vol ga houden, maar toch maak ik ook alvast een ‘noodplan’. Hierin schrijf ik op wat ik ga doen als ik bijvoorbeeld geen zin heb, of toch trek krijg in dat wat ik niet wil doen/eten. Doordat je daar nu alvast over nadenkt, hoef je daar straks als het gebeurt niet over na te denken (want het gaat gebeuren). 

Doelen-fail_quote

Eigenlijk is er voor mij bij het stellen van dit soort kleinere doelen geen falen meer. Het is fun, een experiment en als het mislukt, dan heb ik er ook iets van geleerd en plezier gehad. Na mijn maand suikervrij ben ik er ook niet mee door gegaan. Het is niet helemaal mijn ding, maar het was wel een leuk experiment! 

Dus kom uit je comfort zone, want daar is de fun! Het leven is te kort om je vanaf de bank af te blijven vragen of je iets zou kunnen. Geef jezelf een knuffel, sta op en begin!

Wat zijn jouw doelen voor de komende tijd en hoe ga jij aan de slag als je een nieuwe uitdaging hebt? Ik lees graag jullie ervaringen in de commments!

2+

Nog geen reacties

Plaats jouw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.