Body & Mind, Leuke dingen

#blijfthuis

22 maart 2020

Wow, ik weet niet hoe jullie alles de laatste dagen ervaren, maar voor mij voelt het als een bizarre achtbaan waar ik niet vrijwillig ingestapt ben. Wie mij kent weet dat ik extreem veel van achtbanen houd, maar is dit de eerste die niet zo mijn ding is.

Het geeft me een machteloos gevoel als ik zie, hoor of lees hoe het er in sommige ziekenhuizen aan toe gaat, maar ook dat er mensen zijn die de richtlijnen niet zo serieus nemen en daarmee dus eigenlijk een ieders gezondheid op het spel zetten. Social distance is nu super belangrijk! 

Het gaat nu niet om te doen ‘waar je je goed bij voelt’. Het gaat erom wat het beste voor de maatschappij en voor de langere termijn is. En daar is maar één antwoord op: zoveel mogelijk thuisblijven en zo min mogelijk contact met andere mensen. 

Mitch en ik zijn dus al een week thuis. De eerste dagen vond ik dit het moeilijkst, maar ik wen er steeds meer aan en gaat eigenlijk steeds beter. Ik vind het meeste lastige dat ik nu niet de vrijheid heb om te gaan en te staan waar en met wie ik maar wil. Gelukkig is het maar tijdelijk!

Hoe hou ik het dan toch een beetje vol? Hieronder een overzichtje van hoe wij de thuis quarantaine periode invullen!

Wat doen we wel?

– Alles binnenshuis
– Alles in de tuin
– Wandelen, alleen of met z’n tweeën, geen andere mensen
– Incidenteel naar de supermarkt, dat is tot nu toe 1x voorgekomen
– Boodschappen en andere benodigdheden online bestellen

Wat doen we niet?

– Fysiek afspreken met andere mensen
– Alles wat buiten bovenstaande kaders valt
– De hele dag door het nieuws checken

Matcha Latte


Verveel je je?

Vind je het moeilijk om jezelf te vermaken in deze periode? Dit zijn de manieren waarop wij ons vermaken.

Basis tip: Verzin een ‘corona’ project
Laten we er voor het gemakt van uitgaan dat dit 3 – 6 weken kan duren. Je kunt deze tijd vullen met boos en verdrietig zijn, maar dat gaat ook vervelen. Wat als je deze machteloosheid zo omzetten in iets waar je wél invloed op hebt?

Wat zou je graag aan het einde van de periode van 3-6 weken gedaan hebben, geleerd hebben of kunnen? Is je administratie een zooitje? Wil je al heel lang een bepaald boek lezen? Of een bepaalde skill leren? Dit is is hét moment ervoor om deze doelen te behalen!

Zo kun je straks ook met een positief gevoel terugkijken op deze periode.

To do tips! (in willekeurige volgorde)
1. Thuis sporten
Vrijwel iedere sportvereniging biedt nu online lessen aan. Nu je thuiszit kun je die extra beweging goed gebruiken, dus maak hier gebruik van. Wij vermaken ons hier prima mee, superthanks to Reebok Crossfit Almere!

2. Lak je nagels
Als je daar zin in hebt. Ik vind het een leuke mindfulness oefening ;-)

3. Leer iets nieuws 
Het internet is een oerwoud van tutorials voor vrijwel elke vaardigheid die je wil leren. Check video’s op Youtube, maar ook op Patreon of Instagram. Persoonlijke tip om ons deze periode door te helpen: Wil je leren tekenen? Daar maken Mitch & ik toffe ebooks over: KLIK! Of volg Mitch’ lessen via Patreon: KLIK!

Zelf moet ik mijn draai nog een beetje vinden, maar ik wil graag meer leren over Adobe Aftereffects en weer wat vaker met waterverf werken.

4. Koken
Nu je wat meer thuis bent, kun je wat uitgebreider koken! Bak koekjes met de kids, stof je kookboeken af en kook eindelijk die recepten die je steeds teveel werk leken. Op mijn blog vind je ook lekkere recepten, bijvoorbeeld vegan Kip Tandoori, Japanse Okonomiyaki en hoe je zelf Ghee kunt maken: KLIK!

Vegan Kip Tandoori

5. Netflix & Disney+
Heb je even geen zin om iets te doen, ga dan lekker Netflixen, Disney+ of andere streaming- of video on demand dienst kijken. Ik ben superblij dat de films van Studio Ghibli nu op Netflix staan en we kijken momenteel het nieuwe seizoen van Better Call Saul. Gisteravond hebben we de film Parasite (4 Oscars o.a. Beste Film) gekeken via Google Play Films, aanrader!

6. Tuin opruimen
Het is lekker voorjaarsweer en dus perfect weer om de tuin alvast klaar te maken voor dit jaar. Snoei de takken, veel de oude blaadjes weg, maai het gras, gooi koffieprut in de tuin of maak alvast een plan voor je moestuin!

7. Ruim die ene rommelkamer/schuur op
Iedereen heeft wel zo’n kamer thuis die rommelig is en blijft. Nu heb je tijd om daar verandering in te brengen! Zo gaan wij de zolder opruimen en als deze quarantaine nog langer duurt zullen we de schuur ook aanpakken :)

8. Maak een capsule wardrobe
Dit heb ik zelf eerder dit jaar al gedaan en ik kan het echt aanraden: maak een capsule wardrobe. Dit is een kleinere collectie van kleding waar je van houdt en die je met elkaar kunt combineren. Ikbenirisniet schreef er een leuk blogje over: KLIK!

9. Slaap wat meer
Sinds ik thuis werk heb ik ook de tijd om wat meer te slapen. Normaal sliep ik vaak maar 6 – 7 uur per nacht. Nu pak ik met gemak 8 of 9 uur! Meer slapen is goed voor je algehele herstel: zowel fysiek als mentaal. Vooral in deze onzekere periode is slapen daarom extra belangrijk. Merel van De Groene Meisjes schreef onlangs een blog over slapen: KLIK!

10. Maak de badkamer/keuken/zolder schoon
Misschien ben ik de enige, maar schoonmaken is niet echt mijn hobby. Onze keuken en badkamer maken we zeg maar altijd in de basis schoon, maar lang niet zo goed als mijn moeder dat wekelijks doet. En dan denk je misschien “ja maar jouw moeder werkt niet fulltime” ;) Nope: respect voor mijn moeder, want die werkt ook gewoon 40-48 uur per week! Anyhow, nu is hét moment om de kamers die je vaak wat minder goed aanpakt even extra onder handen te nemen. Naast dat het straks lekker fris is, geeft het jou ook een fijn gevoel als het gedaan is. Wees trots op jezelf :)

11. Ontdooi je vriezer
Voor wie geen hippe no-frost vriezer heeft: Dit is zo’n klusje waar niemand echt zin in heeft, maar wat nu wel chill is om te doen aangezien het buiten nog niet megawarm is. Zet je vriezer uit, doe de spullen even in de koelkast of in een kratje buiten een wacht tot het ijs loslaat. Haal er daarna nog even een doekje door en simsalabim: een frisse vriezer! En, bonus: een vriezer zonder ijs kost veel minder stroom!

12. Lees boeken
Ben jij ook zo iemand die 4 boeken (of meer) tegelijk aan het lezen is, maar ze geen van allen uitleest? Nu heb je daar mooi de tijd voor! Ik heb vorige week Verlangen naar Verbinding van Brene Brown uitgelezen (zelfhulptip!) en ik ben nu Dottir van Katrin Davidsdottir aan het lezen (niet alleen interessant voor Crossfitters btw)

13. Zoek je kerstspullen uit
Als het weer bijna Kerst is, heb je hier geen zin in, dus doe het nu :). Pak de doos met Kerstspullen en zoek uit wat je toch niet meer wil gebruiken. Scheelt weer ruimte op zolder of in de rommelkamer!

14. Meditatie of breathwork
Vind de hele situatie op bepaalde momenten wat heftig? Meditatie of breathwork kan je helpen om alles een beetje los te laten en te laten bezinken. Deze TEDtalk legt uit hoe dit komt: KLIK! Headspace en Insight Timer bieden mooie meditaties aan, maar check ook Youtube voor geleide meditaties of breathwork sessies. 

15. Leg deze periode vast
Het kan voor later leuk/interessant/leerzaam zijn om deze gekke periode vast te leggen in iedere dag een foto, een dagboek of korte vlogs. Bovendien kan het voor nu enorm opluchten om je gevoelens en gedachten even te uiten en ‘kwijt’ te zijn.

16. Houd contact met familie en vrienden
Ligt wat mij betreft voor de hand, maar in plaats van met elkaar af te spreken kun je natuurlijk ook gewoon Skype openzetten en samen thee drinken, een bemoedigend kaartje sturen (via Greetz bijvoorbeeld) of even bellen om te vragen hoe het gaat. Zo is iedereen wat minder alleen.

Tip van Rosalyn: Greetz heeft een hele mooie actie zodat je ook de hulpverleners in de zorg kunt bedanken: KLIK!

17. Stek je planten
Is je plant een beetje te uitbundig aan het groeien? Internet weet hoe je je planten kunt vermeerderen, oftewel: stekken. Met vetplantjes gaat het trouwens heel simpel: breek een blaadje af, laat het een paar dagen drogen en wacht tot er worteltjes aankomen. Daarna kun je het babyplantje in de aarde zetten.

18. Speel spelletjes
Maak het thuis gezellig en speel samen of alleen een spelletje of videogame. Dit leidt voor mij altijd lekker af van de gekke situatie. 

19. Speel verstoppertje
Dit is dus niet alleen voor kids! Verstoppertje spelen in je eigen huis is echt hilarisch. Ik vind het zelf stiekem een beetje eng als Mitch zich verstopt heeft, want hij laat me dan meestal schrikken ;) daarna moeten we altijd erg lachen samen.

20. Praat met elkaar 
Heb het met elkaar over deze gekke situatie. Het kan zomaar zijn dat het thuis zitten allerlei emoties bij jou of de anderen oproept. Daarnaast is het, voor mij in ieder geval, belangrijk om elkaar ook wat me-time en ruimte te geven en geef aan wanneer je dit nodig hebt. Mitch zit nu bijvoorbeeld boven en ik beneden zodat hij kan Skypen met Luuk en ik gewoon dit blogje rustig kan typen.

21. Ruim je administratie op
Minst favo klusje van vrijwel iedereen volgens mij: de administratie :). Dit is een mooi moment om dat ff op te ruimen of goed in te richten.

22. Was of stofzuig je auto
Als je je auto voor de deur kwijt kunt: was lekker je auto en stofzuig de McDonalds kruimeltjes tussen de banken vandaan. Het is mooi weer, dus lijkt mij een fijn klusje!

23. Doe een thuis photoshoot met je huisdier
Dit is wat mij betreft gewoon altijd leuk ;)

24. Lap de ramen
Nog zo’n schoonmaak klusje! Valt het op dat ik schoonmaken niet leuk vind? :) Wat zal ons huis schoon zijn na deze quarantaine!

25. Luister muziek, podcast of luisterboek
Hoe lang is het geleden dat je op de bank lag en alleen maar muziek luisterde? Voor mij al heel lang geleden! Neem er eens de tijd voor. Pak wat lekkers te drinken, lekker snackje erbij, telefoon weg en luister naar gewoon lekker naar de muziek. Podcast of luisterboek kan natuurlijk ook. 

26. Achterstallige klusjes in huis
De plinten die nog niet vast zitten, de muur die je al maanden wil schilderen en de gordijnen die eigenlijk nog even ingekort moeten worden. Dit zijn de perfecte klusjes voor dit moment, ga ervoor!

27. Kam je huisdier
De zon laat zichzelf steeds vaker zien, dit betekent: de rui-periode komt er weer aan! Begin maar vast met kammen, dan is het straks minder werk :). Yogi haat me altijd als ik het doe, maar ik hoop dan maar dat ie t me vergeeft als t straks te warm is voor zijn winterjas.

28. Ruim je digitale opslag op
De 1000 foto’s van je vakantie van 10 jaar geleden, bekijk jij die nog? Of die screenshot van 5 weken geleden? Of je stageverslag van je studententijd? Ik sla zoveel op, maar gebruik maar weinig. Deze thuis zit tijd wil ik gaan gebruiken om onze externe harde schijven, maar ook mijn Onedrive (waar veel dubbele foto’s op staan) helemaal uit te pluizen. Zo vind je alles wat je wél kunt gebruiken later makkelijker terug.

29. Gebruik je foto’s
Sluit aan bij de vorige tip: zet al die leuke vakantiefoto’s nu eindelijk eens in een echt foto-album, laat er een IXXI van maken of laat ze afdrukken en lijst ze in of plak ze in een oldskool album. Dit vind ik zelf leuker dan dat ze ergens op een hardeschijf of cloud staan. Wij hebben een speciaal fotowandje bij onze trap voor onze herinneringen met familie en vrienden :)

30. Doe de DIY’s van Pinterest
Hoeveel DIY ideeën heb jij ooit gepind op Pinterest? Kies er een paar uit en ga ze uitproberen! Ik wil bijvoorbeeld graag dit mini Totoro terrarium gaan maken ?

31. Maak leuke dingen met origami
Ik heb origami weer helemaal herontdekt haha. Dit is zo lekker prutsen met papier, een echte mindfulness oefening én daarna heb je nog iets moois gemaakt ook! Op Youtube zijn hele leuke tutorials te vinden van bloemen tot eekhoorns en van bootjes tot kraanvogels.

32. Puzzelen!
Als kind was ik dol op puzzelen, maar daarna echt nooit meer gedaan… door alle Insta-posts met mensen die aan het puzzelen geslagen zijn, ben ik ook maar overstag gegaan. En wat is dat fijn zeg! Echt even helemaal je gedachten op iets anders focussen, letterlijk en figuurlijk omdenken (als een stukje niet past en compleet andersom moet of aan de andere kant van de puzzel thuis blijkt te horen hihi). Mijn lievelings zijn uiteraard de Disney Puzzels van Magical Gifts <3 .

That’s it!
Ik hoop dat je je met deze tips niet zult vervelen! Mocht dat toch gebeuren, stuur me dan gerust een berichtje!

Laten we vooral lief voor elkaar zijn en thuis blijven zodat de zorg het aankan, de winkels snel weer open kunnen en zoveel mogelijk mensen gezond blijven. Take care, be safe and breathe. Thanks!

2+

Nog geen reacties

Plaats jouw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.